Uleiul, o componentă cheie care asigură durabilitatea blocului de propulsie, este un material de exploatare esențial care susține „lubrifierea și răcirea componentelor interne ale propulsorului. De asemenea, acesta are și funcție anti-corozivă, deoarece nu permite contactul cu aerul sau apa, elemente cu potențial coroziv. Nu în ultimul rând, uleiul de motor elimină reziduurile inerente rezultate în urma procesului de ardere”, notează pagina de Facebook a RAR.
Verificarea nivelului din ulei nu este o activitate complicată sau care să presupună o pregătire profesională în prealabil. Conform sfaturilor specialiștilor, aceasta trebuie efectuată periodic. Fie că verificarea nivelului se face clasic cu joja sau prin afișajul electronic de la bord, producătorii auto au proiectat autovehiculele astfel încât această activitate să poată fi efectuată direct de utilizatori, fără a necesita cunoștințe sau abilități tehnice. Având în vedere faptul că uleiul își schimbă consistența și proprietățile în timp, înlocuirea periodică, după un anumit număr de kilometri parcurși sau la un interval fix de timp, este necesară și contribuie la menținerea unui nivel cât mai ridicat de protecție, prevenind degradarea prematură a componentelor motorului.”
„Din perspectiva componenței, uleiul de motor poate fi de 3 tipuri:
– Uleiul de motor sintetic – fabricat din substanțe chimice sintetizate și, astfel, acest tip de ulei are o durată de utilizare mai mare;
– Uleiul de motor semi-sintetic – fabricat dintr-o combinație de ulei mineral și ulei sintetic (max.30%), este un material de exploatare de mijloc, atât din punct de vedere al costului, cât și al substanțelor folosite pentru fabricarea sa;
– Uleiul de motor mineral – este bazat pe substanțe alcaline rezultate din petrolul brut. Deoarece nu necesită sintetizarea mai multor substanțe, are un preț mai redus.
Alegerea tipului de ulei de motor corespunzător pentru autovehiculul dumneavoastră se face ÎNTOTDEAUNA în concordanță cu recomandările producătorului autovehiculului, care indică prin cartea tehnică și intervalul recomandat de schimb al uleiului.
Prin alegerea tipului de ulei nu ne referim la alegerea unui anume brand, ci alegerea uleiului în funcție de caracteristicile sale”, este explicat.
„După componență, cel mai utilizat factor în alegerea uleiului de motor este gradul de vâscozitate. Clasele de vâscozitate ale unui ulei de motor sunt stabilite de SAE (en: Society of Automotive Engineers) – Societatea Inginerilor din Industria Constructoare de Autovehicule.
Vâscozitatea înseamnă proprietatea de fluiditate a lubrifiantului și eficacitatea acestuia la temperaturi scăzute și ridicate. Acest factor arată cât de performant și eficient este uleiul în funcție de temperatura ambientală/anotimp.
În funcție de vâscozitatea uleiului, acesta se clasifică în două categorii: uleiuri monograde sau multigrade. Cele mai des întâlnite în autovehiculele moderne sunt uleiurile multigrade fiind utilizabile în toate anotimpurile și mai puţin dependente de variaţiile de temperatură decât uleiurile monograde. Acestea pot fi recunoscute după codificarea care se regăsește pe ambalajele uleiurilor și este de forma „XW-XX” (ex. 5W40)”, au mai explicat specialiștii.